Porady marketingowe
Śledź swoją konkurencję dla lepszych efektów
Najważniejsze porady marketingowe pisze za nas samo życie. Rozmawiając z klientami bardzo często spotykamy się z tym samym błędem. Niewielu przedsiębiorców śledzi działania marketingowe swojej konkurencji. A przynajmniej robi to za rzadko.
Tymczasem bez analizy i śledzenia konkurentów nie sposób efektywnie oferować swoje produkty lub usługi. Musisz wiedzieć z jakimi cenami, warunkami, ofertami, czy opłatami się mierzysz.
Bez tego nie przygotujesz konkurencyjnej oferty dla potencjalnych klientów.
Spotkaliśmy się już z przypadkami, gdy klient był przekonany, że oferuje wyjątkową usługę. Tymczasem w rzeczywistości, na tle konkurencji, można było ją nazwać średnią.
Często wynika to z faktu, że przedsiębiorcy nie zbierają informacji o konkurencji w sposób rzetelny. Bywa, że wyrabiają sobie zdanie o konkurencji na podstawie opinii od niezadowolonych klientów.
Tymczasem w analizie konkurencji chodzi o to, aby wiedzieć z czym się mierzymy, a następnie zaoferować coś wyjątkowego. Coś, czego nie ma konkurencja.
Podobnie sytuacja dotyczy działań marketingowych. Sprawdź, w jaki sposób konkurencja dociera do klientów. Zobacz, które działania marketingowe są skuteczne, a które nie.
Opracuj na tej podstawie własną strategię działań marketingowych. Najważniejsze jednak jest to, aby pamiętać o okresowej kontroli podejmowanych działań. Oraz oczywiście o kontroli działań konkurencji.
Wyobraź sobie, że prowadzisz działalność i oferujesz usługi pomocy drogowej w małym mieście. Masz tylko dwóch konkurentów. Jeśli obaj konkurenci mają strony internetowe, profile na Facebooku, a ty okleiłeś po prostu auto swoim numerem telefonu, to masz znikomą szansę na podbicie rynku. Porady marketingowe nie są w takiej sytuacji potrzebne. To sytuacja „zagrożenia życia” dla działalności. W takim przypadku potrzeba marketingowej rewolucji.
Porady marketingowe – Analizuj nie tylko konkurencję, ale także swoich klientów
Innym częstym błędem przedsiębiorców jest kierowanie swoich działań marketingowych do niewłaściwej grupy odbiorców. W rezultacie działania marketingowe nie przekładają się na sprzedaż lub zapytania od klientów.
Najczęściej firmy kierują swoje działania do zbyt szerokiej grupy odbiorców. Część środków wydanych na marketing w ten sposób, przepada bezpowrotnie.
Działania marketingowe muszą być kierowane do osób, które są zainteresowane naszymi usługami. W tym celu musimy stworzyć jak najdokładniejszy obraz naszych odbiorców.
Dobrym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów jest pozycjonowanie. Ludzie, którzy szukają czegoś w Google, są najbardziej zdecydowaną grupą potencjalnych klientów.
Powiedzmy, że jesteś zainteresowany projektem strony internetowej. Najwięcej osób w takiej sytuacji wpisze w Google hasło: strony internetowe nazwa miasta lub projektowanie stron internetowych nazwa miasta.
Jeśli kobieta wpisuje w Google sukienka na lato, to robi to po to, aby znaleźć sklep, w którym kupi sukienkę na lato.
Jeśli nasza strona byłaby wysoko w wynikach wyszukiwania na to hasło, jesteśmy w stanie pozyskać wielu potencjalnych klientów, którzy są zainteresowani konkretną usługą lub produktem.
Można reklamować się w radio, można na łamach lokalnej prasy, jednak nasz przekaz będzie trafiał do wielu osób, które w ogóle nie są zainteresowane naszą ofertą.
Naturalnie taki sposób reklamy ma inne zalety. To budowanie świadomości marki. Ale o tym napiszemy już przy innej okazji. Tymczasem sprawdź pozostałe artykuły z naszego bloga, gdzie znajdziesz inne porady marketingowe.