Rozpoznawalna i lubiana marka to jedna z największych wartości, jakie może posiadać każda firma.

Termin branding, co to znaczy? Nic innego jak budowanie marki.

Według badania przeprowadzonego przez Nielsena, ponad 59% konsumentów kupuje nowe produkty od marek, które dobrze zna.

Jeżeli prowadzisz mały biznes, to wiesz, że konkurowanie z dużymi markami, może być sporym wyzwaniem. One mają wiernych klientów i nieograniczone środki na marketing.

Jedyną szansą na skuteczne konkurowanie jest znalezienie sposobu, aby się wyróżnić.

Możesz osiągnąć to budując własną, solidną markę. Chcesz wiedzieć, jak to zrobić?

Przede wszystkim musisz uświadomić sobie jedną ważną rzecz:

Budowanie marki (tzw. branding) to o wiele więcej niż fajne logo lub ładny baner w dobrej lokalizacji.

Jeżeli chcesz zbudować markę, musisz zająć się wieloma innymi aspektami funkcjonowania firmy.

Zanim przystąpimy do wyjaśnienia procesu budowania marki, powinieneś dowiedzieć się, co to właściwie jest marka.

Czym jest marka?

Twoja marka to całościowe postrzeganie lub wyobrażenie o twojej firmie wśród klientów.

Odnosząca sukcesy marka musi być spójna w komunikacji oraz działaniach na wielu płaszczyznach. Zaliczamy do nich:

  • Środowisko (sklep lub biuro)
  • Materiały drukowane, oznakowanie, opakowania
  • Stronę internetową i reklamę w internecie
  • Content marketing oraz media społecznościowe
  • Sprzedaż i obsługę klienta

Wiele osób uważa, że zbudowanie marki to bułka z masłem. Prawda jest jednak o wiele bardziej gorzka: nie można zbudować marki z dnia na dzień, a nawet w kilka miesięcy.

Budowanie marki to proces. Warto jednak pamiętać, że branding pozwala stworzyć trwały i długofalowy związek z klientami. Dzięki brandingowi możesz liczyć na stały wzrost w sprzedaży, więcej projektów, klientów z polecenia oraz oddolne, samoistne wspieranie i promowanie swoich produktów oraz usług.

Poniżej opisaliśmy uproszczoną drogę budowania własnej marki.

Proces budowania marki

1. Określ grupę docelową (odbiorców) dla swojej marki.

Pierwszym krokiem w budowaniu marki jest zdefiniowanie grupy docelowej, do której będziesz kierować swoją ofertę.

Jeżeli coś jest do wszystkiego, to znaczy, że jest do niczego. Znasz to powiedzenie?

Budując markę, musisz dokładnie wiedzieć, do jakich osób chcesz dotrzeć. Powinieneś dostosować swoje działania i przekaz w taki sposób, aby idealnie dopasować się do potrzeb twojej grupy docelowej.

Kluczowe jest to, aby zrobić to jak najbardziej szczegółowo. Opracuj dokładny model zachowań i stylu życia swoich potencjalnych klientów.

Kilka bardzo ogólnych przykładów dla lepszego zrozumienia:

  • samotne mamy, które nie pracują
  • młodzi ludzie, którzy nie mają prawa jazdy
  • studenci mieszkający w dużych miastach
  • pracownicy zajmujący się rekrutacją

Bardziej szczegółowo: Niezamężne kobiety w wieku 25-33 lata, mieszkające w miastach, które zarabiają średnio w roku powyżej 50 000 zł i ukończyły studia wyższe.

Utwórz jak najbardziej dokładny obraz swoich klientów, a następnie zajmij się tworzeniem marki, którą Twoi klienci będą w stanie rozumieć i z którą będą się mogli identyfikować.

Zawężenie grupy docelowej podczas budowania marki sprawi, że przekaz twojej marki będzie bardziej oczywisty i będzie mocniej oddziaływał na klientów.

Określenie grupy docelowej dla swoich produktów i usług przyniesie korzyści także w innych elementach procesu budowania marki. Przede wszystkim w działaniach marketingowych.

W końcu twoim celem powinno być kierowanie reklam do osób, które są potencjalnie zainteresowane twoimi produktami i usługami. To te osoby mają czytać twoje treści, klikać w reklamy itd.

Jeśli działasz już w mediach społecznościowych lub posiadasz własną stronę internetową, to nieoceni