Choć niewielu właścicieli stron zdaje sobie z tego sprawę, Google każdego dnia aktualizuje swój algorytm. Ten algorytm, który odpowiada za to, na której pozycji w wynikach wyszukiwania będzie pojawiała się nasza strona. Bywa, że jednego dnia Google wprowadza kilka zmian, aby udoskonalić wyniki wyszukiwania. Większość z tych zmian jest nieodczuwalna, ale niektóre mają ogromny wpływ na pozycjonowanie strony.

Gdy aktualizacja algorytmu może być bardziej odczuwalna, Google stara się poinformować właścicieli stron o planowanych zmianach z wyprzedzeniem.

Z kolei kilka razy do roku Google wprowadza istotne i poważne zmiany w algorytmie wyszukiwania. Te aktualizacje nazywają się właśnie “core updates.” Ich zadaniem w myśl Google jest zapewnienie użytkownikom sieci najbardziej odpowiednich oraz godnych zaufania treści. Te zmiany mają najistotniejszy wpływ na pozycjonowanie strony.

Google podaje do publicznej wiadomości informację o “core updates”, ponieważ zazwyczaj mają one znaczący wpływ na pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Po wprowadzeniu takiej poważnej zmiany niektóre strony mogą notować spadki lub wzrosty. Ponieważ świadomi właściciele stron, które odczuły spadki będą szukać rozwiązania sytuacji, Google informuje o zmianach, aby właściciele nie zmieniali tych rzeczy, które nie wymagają poprawy. Zresztą w niektórych przypadkach zmiany w ogóle nie będą potrzebne.

Treści, treści i jeszcze raz treści

W niektórych przypadkach po znaczącej zmianie algorytmu, słabsze osiągi strony nie muszą oznaczać niczego złego. Nie oznacza to, że strony złamały jakieś zasady dla webmasterów lub też otrzymały od Google karę ręczną lub algorytmiczną. Aby to zrozumieć, musisz wiedzieć, jaki jest cel wprowadzania znaczących zmian algorytmu przez Google.

Zmiana algorytmu nie jest skierowana w określone rodzaje stron. Zmiany wprowadza się po to, aby poprawić ogólną ocenę treści przez systemy Google. Te zmiany mają na celu głównie poprawić pozycję tych stron, które wcześniej były zbyt nisko oceniane przez algorytm Google.

Co więc zrobić, gdy notujemy spadki po wprowadzeniu zmian algorytmu? Google sugeruje, aby skupić się na treściach na naszej stronie. Powinniśmy upewnić się, że dostarczamy użytkownikom najlepsze z możliwych treści. Właśnie wysokiej jakości treści są nagradzane przez Google lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony opiera się przede wszystkim o treści, które dostarczamy użytkownikom.

Od czego zacząć?

Google radzi, aby w pierwszej kolejności sprawdzić, czy na pewno oferujesz użytkownikom na swojej stronie wysokiej jakości treści. W tym celu musisz odpowiedzieć sobie na wiele pytań. Podstawowe pytania, aby poprawić pozycjonowanie strony, są następujące:

Czy twoje treści na stronie zapewniają oryginalne informacje, raporty, wyniki badań lub analizy?
Jesteś pewien, że treści na twojej stronie dostarczają istotny, pełny i wszechstronny punkt widzenia na dany temat?
Czy treści na twojej stronie dostarczają wnikliwą analizę lub interesujące informacje, które nie są oczywiste?
Jeżeli treści na twojej stronie bazują na innych źródłach, czy są kopią lub przeredagowaną wersją tekstów w tych źródłach? Czy dostarczają dodatkowej wartości i są oryginalne?
Masz pewność, że tytuł oraz nagłówek na twoich stronach są pomocnym i na temat skrótem treści, które opisują?
Czy nagłówek i opis nie są przesadne lub szokujące?
Jesteś przekonany, że treści na twojej stronie  są na tyle interesujące, że dodałbyś stronę do ulubionych lub udostępniłbyś je znajomym?
Czy treści są na tyle dobre, że mogłyby zostać opublikowane w prasie drukowanej, encyklopedii lub w książce?

Oczywiście to tylko kilka z pytań, które warto sobie zadać, aby mieć pewność, że treści na naszej stronie są na tyle dobre, aby zapewniły naszej stronie wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Nie mniej ważne są takie elementy jak:

  • brak błędów merytorycznych na stronie
  • brak błędów stylistycznych oraz ortograficznych
  • odpowiednie nasycenie tekstu grafiką oraz reklamami
  • treści muszą wyświetlać się tak samo dobrze na komputerach i urządzeniach mobilnych
  • treści na twojej stronie w porównaniu ze stronami konkurencji muszą dostarczać lepszych, bardziej szczegółowych informacji

Szukając odpowiedzi na te pytania warto skonsultować się z innymi osobami, które nie są związane z twoją stroną. W ten sposób uzyskasz szczerą opinię.

Quality rater oraz E-A-T – terminy, o których z pewnością nie słyszałeś

Doskonałym źródłem informacji na temat jakości naszych treści są wskazówki Google dla osób pracujących jako quality rater. Kim jest quality rater? To osoby, które dzielą się z Google spostrzeżeniami na temat tego, czy algorytmy firmy dostarczają właściwe wyniki. Google korzysta z ich pracy w celu potwierdzenia, czy zmiany w algorytmach funkcjonują poprawnie.

Czy quality rater ma wpływ na to, jakie są wyniki stron w Google? Nie. Wyniki pracy takich osób nie są wykorzystywane bezpośrednio w modyfikacjach algorytmu. Służą do tego, aby zdobyć opinię na temat tego, czy algorytm działa zgodnie z założeniami Google.

Jeżeli zrozumiesz jak pracuje rater, aby ocenić które treści są wysokiej jakości, możesz wykorzystać tą wiedzę, aby poprawić jakość własnych treści. Dzięki temu istnieje szansa, że twoja strona będzie osiągać lepsze wyniki.

Osoby, które pracują jako rater przechodzą szkolenie, dzięki któremu uczą się oceniać, czy dane treści mają odpowiedni poziom E-A-T. Skrót E-A-T oznacza Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness, czyli wiedza ekspercka, autorytatywność oraz wiarygodność. E-A-T to temat tak szeroki, że poświęcimy mu osobny artykuł.

Odzyskiwanie pozycji

Często zadawane pytanie po znaczącej aktualizacji algorytmu brzmi: Jak długo strona będzie odrabiać stracone pozycje, jeśli właściciel poprawi jakość treści na stronie?

Te najbardziej znaczące aktualizacje algorytmu Google przeprowadza co kilka miesięcy. Treści, które uległy wpływowi jednej znaczącej zmiany mogą nie odzyskać swojej pozycji aż do następnej poważnej zmiany algorytmu.

Ponieważ Google nieustannie wprowadza mniejsze zmiany, nie jest wykluczone, że po kilku z nich poprawione treści znów będą wyżej notowane przez algorytm.

Google jednoznacznie informuje także, że poprawienie jakości treści nie jest gwarancją odzyskania pozycji. W końcu w międzyczasie mogą pojawić się strony, które będą dostarczać jeszcze lepszej jakości treści. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby nieustannie poprawiać i rozwijać istniejące treści na stronie i regularnie wzbogacać stronę o nowe, wysokiej jakości treści.

Podsumowanie

Warto także wiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek nie odczytują treści w ten sam sposób, w jaki widzą je odwiedzający stronę ludzie. Algorytm Google szuka w treści sygnałów, które pozwolą mu zebrać informacje na temat tych treści i umożliwią mu zrozumienie jak te sygnały mają się do tego, w jaki sposób ludzie oceniają trafność tych treści do ich zapytania wpisanego w wyszukiwarkę. Jednym ze znanych sygnałów, które algorytm szuka w treści na stronie są linki i to w jaki sposób kierują one do innych stron. Tych sygnałów jest o wiele więcej, ale Google nie dzieli się nimi publicznie.

Google testuje każdą poważną zmianę algorytmu zanim wprowadzi ją w życie. W tym celu korzysta między innymi z informacji pozyskanych od osób, które pracują jako quality raters.

Jako ciekawostkę dodamy, że nasz pozycjoner, Grzegorz, miał w przeszłości okazję pracować jako quality rater. Nie dla Google, a dla Yahoo!. Największego konkurenta Google. Praca polegała dokładnie na tym samym. Właśnie między innymi dlatego w HiveCluster doskonale rozumiemy, co trzeba zrobić ze stroną internetową, aby uzyskiwała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli prowadzisz własną firmę, która funkcjonuje w internecie, powinieneś już chyba rozumieć, jak ważne jest, aby pozycjonowanie strony zlecić profesjonalistom. Skontaktuj się z nami i przekonaj się, co możemy dla Ciebie zrobić. Poczytaj także inne artykuły o pozycjonowaniu, aby lepiej zrozumieć jak Google wyświetla wyniki swoim użytkownikom.