Obecność w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to jedna z najszybciej rozwijających branż na świecie. Dodatkowo w ciągu najbliższych pięciu lat przewiduje się, że rynek ten będzie rocznie wzrastał o 25%. Właśnie dlatego posiadanie profilu w mediach społecznościowych to konieczność.

Istnieje kilka mediów społecznościowych, które zasługują na szczególną uwagę. To, w których warto być obecnym zależy od wielu czynników, na przykład branży.

Największą i najbardziej wpływową siecią społecznościową na świecie jest Facebook. Ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, małą firmę, czy jesteś na liście 100 największych firm w Polsce Forbesa, musisz być na Facebooku i wchodzić w interakcje z odbiorcami twojej marki.

Twitter jest mniej popularny w Polsce. Tym bardziej na lokalnym rynku, na przykład w Lesznie. Serwis ma 255 milionów aktywnych użytkowników w każdym miesiącu.

Instagram to platforma zdjęciowa, na której użytkownicy publikują, udostępniają i wchodzą w interakcję z innymi poprzez grafikę.

LinkedIn to prężnie rozwijająca się sieć o charakterze zawodowym. To miejsce, w którym każdy profesjonalista powinien posiadać swój profil.

Google Moja Firma, Youtube, Pinterest i różne inne serwisy branżowe także są godne uwagi. Jest jeszcze Snapchat, czy TikTok.

social media twitter facebook instagram youtube

Strategia działania w social media

Obecność w mediach społecznościowych bez dobrze przemyślanej strategii i planu może przynieść wiele szkód. Czasami więcej niż obecność bez żadnego pomysłu lub jej całkowity brak.

Strategiczne marketingowe podejście do obecności w social media to skupienie się na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych, potrzebnych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i utrzymania określonej grupy odbiorców.

Musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć poprzez obecność w social mediach.

  • Zwiększyć świadomość swojej marki wśród odbiorców?
  • Prezentować im produkty lub usługi?
  • Utrzymać lojalność stałych klientów?

Nie korzystaj z niepotrzebnych mediów społecznościowych. To, że Twitter ma miliony użytkowników wcale nie znaczy, że musisz mieć tam konto. Skup się na tych mediach, które najbardziej zbliżą cię do odbiorców.

strategia social media

Korzyści z obecności w mediach społecznościowych

Obecność w social mediach zwiększa świadomość o twojej marce wśród klientów i uwiarygadnia ją w ich oczach.

Pozytywna obecność w mediach wysyła jasny sygnał do klientów. Marka jest aktywna i zależy jej na komunikacji z klientami. Jest otwarta. Nie ma nic do ukrycia. Nie boi się interakcji z klientami.

Ponad połowa osób szukających firm w internecie wyszukuje je w mediach społecznościowych. Klienci o wiele bardziej ufają firmom, których funkcjonowanie mogą zweryfikować w mediach społecznościowych.

Marketing social media jest świetnym narzędziem do wzmocnienia lojalności swoich klientów. Ponad 70 procent klientów, którzy otrzymali szybką odpowiedź w mediach społecznościowych, jest skłonne polecić markę innym.

Wiarygodność

Klienci nie są zainteresowani firmami, które publikują suche, firmowe wieści na Facebooku.

Osobowość twojej marki powinna przebijać się we wszystkich treściach, którymi dzielisz się w mediach społecznościowych. Zastanów się jaki powinien być ton komunikacji? W jaki sposób opisuje to, kim jesteś?

Publikowanie w mediach społecznościowych to dbanie o utrzymanie spójnego przekazu, niezależnie od tego czy jest on poważny, czy zabawny, formalny, czy luźny. Ton komunikacji powinien oddawać to jaka jest marka, a nie to, czym wydaje ci się, że marka powinna być.

Użytkownicy w mediach społecznościowych szukają interakcji z prawdziwymi ludźmi, a nie bezosobowymi firmami.

Obsługa klienta

Media społecznościowe całkowicie zlikwidowały dystans pomiędzy firmami oraz ich klientami. Dziś nie ma potrzeby fizycznie udawać się do firmy lub do niej dzwonić, aby uzyskać interesujące nas informacje – adres, kontakt, ofertę, opinie, czy odpowiedź na dowolne inne pytanie. Po prostu piszemy wiadomość na Facebooku.

Ta forma komunikacji z klientami jest najszybsza.

Obsługa klienta w social media to także stałe monitorowanie opinii oraz komentarzy. Żadnej skargi nie możemy pozostawić bez merytorycznej odpowiedzi.

Zarządzanie relacjami z klientami na Facebooku jest równie ważne jak kontakt z klientami w codziennych realiach.

Na pytania i wątpliwości musimy odpowiadać bez zbędnej zwłoki. W kontakcie powinniśmy być pozytywni i pomocni. Należy przyjmować krytykę ze spokojem i upewnić klienta, że został wysłuchany.

Pozycjonowanie

Obecność w mediach społecznościowych ma także znaczący wpływ na pozycjonowanie strony internetowej firmy.

Strona internetowa firmy powinna być poprawnie powiązana z posiadanymi profilami w social mediach. Naturalnie strona firmy powinna wizualnie współgrać z mediami społecznościowymi.

W social mediach powinniśmy udostępniać wpisy, które publikujemy na naszej stronie.

Im więcej razy artykuł z naszej strony internetowej zostanie udostępniony w social mediach, tym bardziej wspomożemy pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Zamiast strony

Jeśli nie stać Cię na dużą i długą kampanię promocyjną strony poprzez marketing treści, możesz postawić na social media marketing.

Przygotowanie treści na media społecznościowe wymaga mniej zaangażowania niż dbanie o wpisy na stronie.

W niektórych branżach sprawnie funkcjonująca strona na Facebooku może całkowicie zastąpić stronę internetową.

Wówczas strona www firmy może funkcjonować jako lejek sprzedażowy (Dowiedz się co to jest lejek sprzedażowy i jak wykorzystać go do zwiększenia sprzedaży).

Szeroka grupa odbiorców

Obecność w mediach społecznościowych daje możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Czasami organicznie.

Jeśli odbiorcy angażują się w publikowane treści i udostępniają je, wyświetlają się one wśród ich znajomych.

Dodatkowo na Facebooku możemy prowadzić kampanie reklamowe i promować naszą stronę internetową, profil firmy na Facebooku, czy poszczególne posty.

Kampanie na Facebooku możemy kierować do konkretnych odbiorców pod względem demograficznym oraz zakresu zainteresowań.

Monitorowanie

Obserwując konkurencję oraz analizując zachowania własnych odbiorców możemy zyskać sporo cennych informacji.

Dzięki nim możemy lepiej dopasowywać strategie działania, czerpać inspirację do kolejnych treści, czy wyróżnić się na tle konkurencji.

Najlepszym sposobem na poznanie potrzeb swoich klientów poza bezpośrednią rozmową z nimi jest dobra świadomość rynku.

Zapewnia nam ją obecność w social mediach. Śledząc działania użytkowników na twoim profilu poznajesz zainteresowania klientów, ich opinie. Tych informacji mógłbyś nie uzyskać bez profilu na Facebooku.

Media społecznościowe to także dobre narzędzie do badań. Pozwolą ci zdobyć informacje oraz lepiej poznać rynek.

obecność w social media

Podsumowanie

Wykorzystanie możliwości marketingowych oferowanych przez social media niesie wiele korzyści zarówno dla małych firm, jak i dużych marek.

Regularnie realizując strategię social media zwiększysz ruch na stronie, poprawisz pozycjonowanie, zwiększysz zaufanie do swojej marki i poziom zadowolenia klientów.

Jeżeli chcesz zadbać o swoją obecność w mediach społecznościowych, zostaw to nam. HiveCluster to agencja social media. Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.