Projektowanie logo – wszystko co musisz wiedzieć

Potrzebujesz logo dla firmy? Powiemy Ci na co musisz zwrócić uwagę projektując logo lub zlecając projektowanie logo.

Co sprawia, że logo dla firmy uznajemy za świetne, dobre, skuteczne?

Jak zaprojektować lub na co zwracać uwagę projektując logo dla swojej firmy, marki lub produktu?

Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat projektowania logo.

Podzielimy się z Tobą najważniejszymi zasadami, które musi spełniać dobry projekt logo.

Następnie szczegółowo przyjrzymy się każdemu elementowi logo: typografii, kształtowi, symbolizmowi, kolorystyce, czy też zasadom korzystania z logotypów.

Dlaczego projekt logo jest tak ważny?

Logo to pierwszy punkt styczności twojej firmy lub marki z klientami. Jeżeli ludzie poczują związek z twoją marką, będą o wiele bardziej skłonni skorzystać z twoich usług lub zakupić twoje produkty.

Projekty logotypów wymagają od grafika posiadania nie tylko umiejętności projektowania oraz kreatywności, ale także wiedzy z takich obszarów jak psychologia kolorów, czy symbolika.

Każdy grafik może stworzyć ładne logo, ale stworzenie logotypu, który będzie skutecznie oddziaływał na klientów i niósł przesłanie firmy lub marki, wymaga sporo doświadczenia oraz umiejętności.

Oczywiście projekt logo dla firmy to tylko jeden element budowania marki, ale właśnie od niego zaczyna się cały proces tworzenia identyfikacji wizualnej.

Dobry projekt logo musi spełniać kilka podstawowych warunków

Myśląc o osobie, która miała silny wpływ na twoje życie z pewnością jesteś w stanie przywołać sobie jak ona wyglądała.

Podobnie sytuacja ma się z markami, które często kupujemy. Potrafimy łatwo przypomnieć sobie logo tej marki, tylko myśląc o doświadczeniach związanych z produktem, usługą lub firmą.

Olbrzymia konkurencja sprawia, że jedynym skutecznym sposobem firmy na wyróżnienie się od rywali jest stworzenie wyrazistej marki.

Wyróżnienie się od konkurencji pozwala nam skutecznie rywalizować o klienta. Dzięki właściwej identyfikacji wizualnej możemy zadomowić się w podświadomości klienta i zdobyć jego lojalność.

Budowa marki to nie tylko identyfikacja wizualna firmy (więcej o budowaniu marki przeczytasz tutaj), ale jest ona jej głównym elementem.

W zależności od charakteru firmy, identyfikacja wizualna może obejmować: wizytówki, opakowania produktów, stroje firmowe, oklejanie samochodów, fotografię produktową, reklamy na billboardach, stronę internetową i wiele, wiele innych elementów.

Myśląc o identyfikacji wizualnej – a przede wszystkim o logo, jako o punkcie wyjściowym – musimy mieć świadomość, że ludzie patrząc na coś najpierw widzą kształt i kolor. Dopiero gdy te dwa elementy wydadzą się nam interesujące, zdecydujemy się coś przeczytać.

Naszym zdaniem jako grafików jest wydobycie istoty marki i oddanie jej w kształcie i kolorze logotypu w taki sposób, aby wywierał on jak największy efekt na klientach.

Odpowiedni projekt logo poparty dobrym produktem może stać się jednym z najcenniejszych aktywów firmy.

Świetnym przykładem jest tutaj choćby logo Nike, ludzik Michelin, czy też złote łuki McDonald’s.

Projektowanie logo warto zacząć od analizy

Co zrobić, aby nasz projekt logo miał szansę stać się tak kultowym i rozpoznawalnym znakiem?

Projektowanie logo dla firmy musi spełniać kilka podstawowych warunków.

1. Zacznij od początku

Tworząc projekt logo dla firmy trzeba odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań. Jaka jest misja firmy? Czym się zajmuje i jak to robi? Czym się wyróżnia? Do kogo kieruje ofertę? Jakie są najważniejsze wartości firmy?

Z pozoru pytania mogą wydawać się łatwe, ale potrafią wprowadzić w zakłopotanie. Z odpowiedzi na te pytania, mogą pojawić się inne.

2. Nie bój się rysować

Jeżeli odpowiedziałeś sobie na powyższe pytania i masz jakieś skojarzenia, nie bój się narysować swoich pomysłów.

Najszybszym sposobem na przelanie myśli w logo jest właśnie rysunek, a nie program graficzny. Mózg – ręka to o wiele szybsze połączenie.

A jeśli jesteś klientem, który pokaże swoje przemyślenia grafikowi, to może nawet ułatwisz mu pracę?

3. Pracuj w bieli i czerni

Tworzenie projektu logo najpierw w czernii i bieli pozwala skupić uwagę najpierw na podstawach, a nie na czymś co można łatwo zmienić. Słaby pomysł nie obroni nawet najbardziej ambitna gama kolorów.

Zacznij od znanego symbolu. Wyobraź go sobie. Najpierw zapamiętujemy kształt, a dopiero później barwę.

To linie, kształty, pomysł mają znaczenie, Nie ważne jaki kolor będzie miało jabłko Apple, zawsze zapamiętasz, że jest nadgryzione.

4. Zachowaj skalę

Znak musi odpowiadać poziomowi pomysłów i działań, które ma reprezentować.

Elegancki font o wiele lepiej będzie pasował do eleganckiego salonu fryzjerskiego niż do prywatnego przedszkola.

Logo w błyszczącym różowym i żółtym kolorze może nie koniecznie przypaść do gustu, jeśli grupą odbiorców są mężczyźni w wieku senioralnym.

5. Łatwe w zapamiętaniu

Prostota wspiera rozpoznawalność. Zwłaszcza gdy tak wiele marek konkuruje o naszą uwagę.

Chcesz, aby osoba, która tylko rzuci okiem na twoje logo, mogła je zapamiętać. Jest to możliwe tylko w przypadku prostego wzoru. Zbyt szczegółowe logo jest trudne do zapamiętania.

Logo to swego rodzaju znak firmowy, który musi opierać się na koncepcji – pojedynczej historii i w większości przypadków powinno mieć prostą formę.
Wynika to z tego, że logo dla firmy musi dobrze się prezentować w różnych rozmiarach, na wielu płaszczyznach. Od ikony na stronie internetowej po reklamę na ścianie kamienicy.

6. Szukaj wyrazistości i wyróżnienia

Jeżeli większość firm konkurencji ma logo ze znakiem graficznym po lewej stronie, może warto w swoim logo umieścić je po prawej?

Jeżeli logotypy konkurencyjnych firm wszystkie mają podobne barwy, może warto skorzystać z zupełnie innej palety kolorów?

Tak proste zabiegi potrafią czasem dać nam najlepszy możliwy sposób na wyróżnienie się od konkurencji.

7. Pamiętaj o szerszym obrazie

Projektując logo trzeba mieć na uwadze, że będzie pojawiać się na wielu płaszczyznach.

Rzadko będzie występować bez kontekstu.

Dlatego projekty logotypów powinny uwzględniać to, że będą musiały dobrze funkcjonować na wielu elementach identyfikacji wizualnej marki: na stronie, na wizytówce, na ulotce, na ubraniach, czy na samochodzie.

Warto pomyśleć jak wyglądają inne elementy identyfikacji wizualnej marki, gdy projekt logo na nich nie widnieje.

Spójność wizualną logo z wyglądem strony można osiągnąć poprzez wybór fonta, który zastosowany może być nie tylko w logo dla firmy, ale także w nagłówkach na stronie i w materiałach reklamowych.

8. Bez przesadnej dosłowności

Projekt logo nie musi pokazywać dosłownie co robi firma. Nawet lepiej jeśli tego nie robi.

Czasami im bardziej abstrakcyjna bywa marka, tym bardziej zapada w pamięć.

Symbol logo niekoniecznie musi mówić co robisz. Może pokazywać kim jesteś. Znaczenie jakie będą odczuwali odbiorcy można uformować później.

To co robi firma może zostać wyrażone kształtem i kolorem znaku.

9. Symbol to nie konieczność

Często sama nazwa wystarcza. Zwłaszcza, jeśli nazwa firmy jest wyjątkowa. Pomyśl o logach Google, Mobil, czy Pirelli.

Logo największych marek

Logo bez symbolu może się wyróżniać na przykład poprzez powiększenie jednej z liter w nazwie lub użycie określonego koloru dla wybranych liter.

Symbol może też odgrywać rolę drugoplanową. Najpierw nazwa, a dopiero za nią symbol.

Najważniejsze, aby logo nie krzyczało zbędnymi elementami.

Czytelność to klucz do sukcesu każdego projektu logo dla firmy.

Projektowanie logo musi zostać poprzedzone solidną analizą. Przeprowadzisz ją w następujący sposób:

1. Badanie rynku

Projekty logotypów muszą uwzględniać dokładną analizę konkurencji. Musisz znać projekty logo dla firm z tego samego rynku.

Warto porównać logotypy konkurencji na różnych płaszczyznach. Czy są spójne? Czy wszystkie mają wspólny charakterystyczny element? Takie pytania pozwolą na pójście drogą wybrania podobnych skojarzeń wizualnych lub wyłamanie się z trendu i pójście w zupełnie inną stronę.

2. Poznaj markę

Budowanie marki to proces, dlatego warto postępować według spójnej strategii.

Strategię budowania marki można stworzyć poprzez udzielenie odpowiedzi na pięć pytań i stosowanie się do nich w tworzeniu identyfikacji wizualnej:

  • Po co tu jesteśmy?
  • Czym się zajmujemy i jak to robimy?
  • Co nas wyróżnia?
  • Dla kogo tu jesteśmy?
  • Co się dla nas najbardziej liczy?
  • Jaka jest nasza osobowość?

3. Pamiętaj o historii

Jeśli projektujemy nowe logo dla istniejącej marki, czasami dobrze jest wykorzystać wcześniejszą koncepcję.

Wiele marek z czasem odświeża swoje logo. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe z różnych względów.

Logotyp, który nie został wykonany profesjonalnie najczęściej nie jest warty przerabiania.

4. Logo to tylko 1 element

Nawet najlepsze logo to tylko jeden z elementów identyfikacji wizualnej marki we współczesnym brandingu.

Tworząc logo musimy pamiętać jak będzie współgrać z innymi elementami – nie tylko ze stroną internetową, ale także z tonem komunikacji marki.

Typografia

Wybór kroju czcionki to bardzo istotny element projektowania logotypu.

Wiele bardzo znanych logotypów przekazuje treść opierając się wyłącznie na kroju czcionki.

Jak wykorzystać możliwości, które daje nam krój czcionki?

Dobrze przemyślmy wybór. Jeżeli używamy wszechobecnej czcionki, dajmy na no Helvetica, w projekcie logo będziemy musieli skupić się na innych elementach.

Na przykład palecie kolorów, tonie komunikacji, czy symbolu. Tylko w ten sposób oddamy osobowość marki.

Zabawa i modyfikacja kroju czcionki może dodać marce wyjątkowości.

Prostym przykładem jest współdzielenie jednej litery przez dwa słowa w nazwie.

Kształt i symbolizm w projektowaniu logo

Niektóre z najbardziej kultowych logotypów rozpoznajemy nawet wtedy, gdy usuniemy z nich nazwę firmy.

Sam kształt takiego logo sprawia, że nie musi występować w pełnej formie, abyśmy podświadomie wiązali go z określoną marką.

Oto kilka rad o kształcie i symbolach przy projektowaniu logo, o których powinniśmy pamiętać.

1. Odnajdź korzenie

Istnieje kilka złotych zasad, które odnoszą się do wszystkich projektów logo dla firm.

Pierwszą i być może najważniejszą zasadą jest prostota.

Warto zastanowić się, czy nasz ostateczny projekt logo da się przedstawić w kilku kreskach.

Jeżeli jesteśmy w stanie oddać przesłanie marki w prostym szkicu logotypu, to znaczy, że udało nam się stworzyć bardzo dobry projekt logo.

Im prostsze logo, tym łatwiejsze będzie w zapamiętaniu.

2. Pamiętaj o psychologii kształtu

W projektowaniu logo należy pamiętać o unikaniu “oczywistych oczywistości”. Słabe jest stosowanie żarówki, która ma przekazywać pomysł lub planety, które ma informować o globalnym zasięgu firmy.

Psychologia kształtu nie oznacza jedynie wystrzegania się oczywistego.

Wasilij Kandinski twierdził, że kształt i kolor potrafią przełamywać bariery kulturowe i językowe.

Kandinski twierdził, że żywy, dynamiczny żółty dopełnia kanciasty kształt trójkąta, chłody, duchowy niebieski idealnie pasuje do koła, a dosadny i ekspresywny czerwony współgra z kwadratem.

Więcej o teorii i psychologii koloru napiszemy w dalszej części.

3. Pamiętaj o wolnej przestrzeni

Mądre wykorzystanie wolnej przestrzeni w logo może dodać przewrotności.

Dobrym przykładem na sprytne użycie pustej przestrzeni w logo jest FedEx. I to w logotypie, który jest wyłącznie typograficzny.

Stosowne i sprytne wykorzystanie wolnej przestrzeni może uzupełnić logo o dodatkowe znaczenie.

4. Użyj humoru i żartu

Wolna przestrzeń to tylko jeden ze sposobów na zwiększenie atrakcyjności logo.

Dobrym sposobem na projekt zapadającego w pamięć logo jest zastosowanie żartu i humoru w projekcie.

Jeżeli logo wywoła uśmiech na twarzach klientów, łatwiej będzie im je zapamiętać.

Oczywiście należy pamiętać, że nie do każdej branży będzie pasować uśmiechnięte logo.

Psychologia koloru

Psychologia koloru to bardzo złożony temat. Dobór kolorów odgrywa znacząca rolę w procesie budowania marki.

W tym artykule postaramy się tylko uwypuklić jak istotny jest to element także podczas tworzenia projektu logo.

Paleta barw

Podstawowym pojęciem związanym z teorią kolorów jest paleta barw.

Mówiąc o palecie barw odnosimy się do koła kolorów RYB, które opracowane zostało przez Izaaka Newtona jeszcze w XVII wieku.

Zawiera ona 12 głównych kolorów. Podstawowe trzy to czerwony, żółty i niebieski, drugorzędne trzy kolory to: zielony pomarańczowy i fioletowy, które powstają z połączenia trzech głównych. Na koniec mamy 6 trzeciorzędnych kolorów, które powstają z połączenia pierwszych i drugich.

Paleta barw to ważny element podczas projektowania logo dla firm

Istnieje kilka głównych teorii na temat tworzenia przyjemnych i harmonijnych kolorów przy pomocy koła.

Analogiczne kolory sąsiadują ze sobą na kole kolorów. Z kolei układ trzech kolorów – triada, jak sama nazwa wskazuje, składa się z trzech barw. Oddalone są one od siebie o 120 stopni na kole kolorów.

Inne schematy dobierania kolorów to: kolory komplementarne to takie, które leżą dokładnie po przeciwnych stronach koła kolorów. Rozdzielone-komplementarne – odchylenie od głównej palety barw nie jest aż tak duże, pozwala na mniej intensywne rozróżnienie kolorów.

Odpowiednie zarządzanie kolorem

Samo wybranie kolorów to nie wszystko. Konieczne jest jeszcze odpowiednie operowanie harmonijnie dobraną paletą barw.

Jednym z elementów zarządzania kolorem jest umiejętne stosowanie proporcji między barwami. Dobre logo nie koniecznie oznacza używanie kolorów w tym samym zakresie.

Kolory komplementarne mogą być zbyt intensywne, jeśli przesadzamy z ich użyciem. Z kolei problem z kolorami analogicznym jest odwrotny.

Są delikatne i przyjemne dla oka, ale brak im kontrastu. Korzystając z takich kolorów warto wybrać kolor dominujący, a pozostałe zastosować jako kolory uzupełniające.

Ponieważ triady są o wiele bardziej żywym schematem, to korzystając z trzech kolorów również powinno się wybrać jeden z nich jako dominujący.

Kolor może kontrolować nastrój

Kolory wywołują u nas określone skojarzenia i potrafią wpływać na odczuwane emocje.

W najprostszym ujęciu kolory po ciepłej stronie palety, takie jak żółty i czerwony, są żywe i energiczne. Z drugiej strony takie kolory jak niebieski i zielony opisują spokój i zachowawczość.

Wybór koloru logo ma duże znaczenie. Musimy bowiem pamiętać o tym, że będą wykorzystywane także w innych elementach brandingu.

Kolor będzie decydować o tym, jak klienci czują się, gdy spoglądają na kolorystykę marki, a także o tym, jak będzie się odróżniać od innych firm na rynku.

Przeanalizuj kolory przewodnie w branży

Prawdziwym sukcesem marki w obrębie doboru kolorów jest to, gdy marka jest w stanie przejąć świadomość klientów tylko za pomocą kolorystyki.

Przykład? Ferrrari. Gdy zapytamy przeciętnego kierowcę o czerwony samochód, większość odpowie właśnie Ferrari.

Czerwony kolor kojarzy się z określoną marką samochodu.

Oczywiście aż takie zapanowanie nad kolorem to bardzo trudne zadanie. Czasem nawet niewykonalne. Warto jednak dobrze przemyśleć dobór kolorystyki logo i wykorzystać możliwości jakie dają kolory.

W zależności od popularności oraz nasycenia rynku możemy wykorzystać potęgę koloru choćby w ten sposób, że będziemy jedyną firmą na naszym rynku, która używa danej palety barw.

Najogólniej rzecz biorąc w sektorze finansowym najczęściej wykorzystywany jest kolor niebieski, a w sektorze ochrony środowiska zielony. Czasami opłaca się odejść od standardów i wybrać mniej oczywiste kolory.

Nie zapomnij o czerni i bieli

Po tylu informacjach o kolorach (a to tylko czubek góry lodowej) łatwo zapomnieć o tym, że wiele kultowych logotypów powstało w tylko w oparciu o czerń i biel.

Nie można zapominać o tym, że nawet jeśli logo prezentuje się pięknie w kolorze, to i tak musi dobrze wyglądać także w czerni i bieli na wielu innych płaszczyznach.

Test

Logo nie funkcjonuje w oderwaniu od innych elementów marki. Musi z nimi współgrać.

Logotyp musi dobrze wyglądać na wizytówkach, na stronie internetowej, na papierze firmowym, teczkach, wystawie, szybie, samochodzie.

Projektowanie logo, a następnie jego wdrażanie, rządzi się swoimi prawami. Dlatego warto  warto pamiętać o kilku sprawach.

1. Opinia z zewnątrz

Doceniaj wartość drugiej lub nawet trzeciej pary oczu. To one wyłapią rzeczy, o których mogło się zapomnieć podczas projektowania.

Po opracowaniu koncepcji logotypu warto poświęcić chwilę na sprawdzenie, czy nasz pomysł nie wywołuje międzykulturowych nieporozumień, nie zawiera seksualnego podtekstu, przypadkowych, nietrafionych kształtów, ukrytych przekazów, słów.

2. Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej marki

Projekt logo to tylko jeden element szerszej koncepcji całej marki. I dlatego musi być opracowane w spójności z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy.

Dowiedz się więcej o procesie budowania marki z tego artykułu.

3. Logo musi żyć

Aby logo mogło żyć, konieczna jest księga znaku. Powinna ona zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące stworzonego logo.

Począwszy od informacji o użytych kolorach, po minimalne i maksymalne rozmiary, w których logo może być wykorzystywane, sposobie użycia, błędnym użyciu i wielu innych niezbędnych informacji do wykorzystania logo na różnych materiałach.