Księga znaku, czyli instrukcja obsługi logo to podstawowy dokument, który pozwala zachować spójną identyfikację wizualną marki. Księga znaku stanowi zarazem bardzo istotny element szerszego pojęcia jakim jest instrukcja działania marki.
Jednym z głównych grzechów popełnianych przez firmy jest dopuszczenie do tego, że ich marka jest niespójna na różnych płaszczyznach.
Wystrój biura nie ma nic wspólnego z kolorystyką strony i logo, samochód oklejony jest zupełnie inną grafiką, a stronę na Facebooku nic nie łączy ze stroną internetową firmy.
Instrukcja działania marki eliminuje ten problem. Dzięki strategii identyfikacji wizualnej twoja marka będzie spójna niezależnie od tego, gdzie znajdzie ją twój przyszły klient.
To najlepszy sposób na zdobycie zaufania i lojalności klientów.
Stworzenie instrukcji obsługi marki nie jest trudne. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych elementach.
1. Logo
Instrukcja działania marki rozpoczyna się od księgi znaku, czyli instrukcji obsługi logo.
Księga znaku powinna informować o tym, w jaki sposób powinno się korzystać z logo oraz jak powinno prezentować się logo na innych elementach.
W przykładowej księdze znaku, którą otrzymujesz zamawiając logo u nas, znajdziesz następujące informacje:
- typy plików i ich zastosowanie
- kolory CMYK/RGB zostały użyte
- logo achromatyczne
- użyty font
- pole ochronne logo
- minimalne wymiary logo
- niedozwolone przekształcenia logo
- projekt wizytówki
- papier firmowy
- koperty: DL oraz C-6 (na życzenie inne)
- projekt pieczątki
- grafiki na stronę na Facebooku
Dzięki księdze znaku ty lub inny grafik nie będzie musiał kombinować z obróbką logo, aby zastosować je choćby w materiałach reklamowych.
2. Kolory
Identyfikacja wizualna Twojej marki powinna ograniczać się do określonej palety kolorów. Wszyscy wiemy, że Facebook kojarzy się z niebieskim, kawa w Starbucksie z zielonym, a czerwony i żółty w branży spożywczej to Biedronka.
Instrukcja działania marki powinna zawierać informacje o palecie kolorów używanych w twojej firmie oraz sposobów ich wykorzystania.
Nie wystarczy samo zapisanie nazwy koloru. Trzeba użyć alfanumerycznych wartości w zależności od płaszczyzny ich wykorzystania:
CMYK (w druku)
RGB (online oraz w postaci cyfrowej)
Takie informacje otrzymasz od nas w księdze znaku.
3. Fonty oraz typografia
Krój pisma oraz font użyty w logo będzie miał natychmiastowy wpływ na to, w jaki sposób klienci odbierają twoją markę.
Mieszanie wielu krojów pisma nie jest dobrym pomysłem.
W instrukcji działania marki warto uwzględnić z jakich fontów będzie się korzystać oraz w jaki sposób będzie się je stosować.
Korzystanie z jednej rodziny krojów pisma ma choćby taką przewagę, że wszystkie fonty będą miały jakąś cechę wspólną.
W ten sposób zwiększa się świadomość spójności w odbiorze twojej marki.
Nasz projekt logo wraz z księgą znaku zawiera pełną informację o zastosowanym foncie.
4. Wartości, wizja, misja, slogan
Wartości, którymi kieruje się twoja firma decydują o jej działaniach. To one reprezentują misję i wizję oraz informują o czynnikach, które wpływają na twoje działania.
Krótki slogan marki jest rozwinięciem logo i razem z powyższymi wartościami stanowią swego rodzaju drogowskaz dla działań firmy.
5. Grafika, zdjęcia, materiały wideo
Nic bardziej nie przykuwa uwagi niż interesująca grafika lub zdjęcie, nie wspominając o ciekawym materiale wideo.
Jednak podobnie jak w przypadku wcześniej opisanych elementów, także grafika, zdjęcia oraz wideo, z których korzystamy, powinny być spójne, zarówno w druku, jak i w internecie.
Instrukcja działania marki opisuje jaki rodzaj grafik i zdjęć powinien być używany w materiałach reklamowych.
Musisz określić standard publikowanych grafik i zdjęć. Odpowiedz sobie na pytania:
Czy zdjęcia i grafiki będą używane w kolorze, czy w czerni i bieli?
Czy będziesz pokazywać twarze? Jeśli tak, to czy mają być uśmiechnięte, czy poważne?
Jaki poziom kontrastu stosować?
Czy możliwe będzie korzystanie ze zdjęć stockowych? Czy konieczny będzie zakup grafik/zdjęć?
To tylko kilka elementów, które tworzą pełną strategię budowania marki. Taka instrukcja może także zawierać informacje o tonie komunikacji, czy zasadach używania zdjęć.