Psycholog zajmujący się badaniem zachowań konsumentów, Paul Marsden, zauważył, że statystycznie konsument potrzebuje około 66 dni, aby wyrobić w sobie nowy nawyk i następnie dobrowolnie stosować go w przyszłości. 

Co to oznacza dla firm? Zwłaszcza w obecnej sytuacji związanej z pandemią? Przede wszystkim istniejące ograniczenia w przemieszczaniu się i handlu tradycyjnym sprawiają, że coraz więcej konsumentów przestawia się na zakupy online. Im dłużej trwa pandemia i konsumenci przyzwyczajają się do zakupów online, tym bardziej prawdopodobne jest to, że nawet po pandemii zdecydują się dalej kupować właśnie w sieci. 

W związku z ograniczeniami w przemieszczaniu się i nawoływaniu do utrzymywania bezpiecznego dystansu społecznego, nawet ci konsumenci, którzy nie byli przekonani do kupowania przez internet i płacenia w sieci, w wielu przypadkach musieli się przestawić na internet. Sporo firm musiało zaadaptować swoje usługi do obecnych czasów. Restauracje przestawić się na dowóz, a wiele sklepów wprowadzić składanie zamówień przez telefon i maila, a następnie możliwość odebrania towaru w sklepie lub dostawę do domu

Centrum badawcze Nielsen na koniec marca zauważyło wiele ciekawych trendów:

  • ilość oglądanych w sieci materiałów wideo wzrosła o 60%
  • 75% konsumentów codziennie korzysta z mediów społecznościowych
  • Zaledwie 4% konsumentów uważa, że firmy nie powinny się teraz reklamować
  • Większość konsumentów liczy na to, że firmy będą dostarczać im godnych zaufania i pomocnych informacji. 

Konsumenci poszukują informacji o tym, w jaki sposób firmy radzą sobie i funkcjonują w czasie epidemii, oceniają możliwości zakupu potrzebnych im rzeczy, adaptują się do zdalnej pracy i nauki, a dodatkowo poszukują rozrywki i informacji. Wszystko to trzeba wziąć pod uwagę prowadząc firmę pamiętając jednocześnie o tym, czego będą szukać w sieci twoi odbiorcy. Właśnie tutaj pojawia się rola pozycjonowania.

Pozycjonowanie strony w pomoże twojej firmie wrócić na właściwe tory po pandemii. Sprawdź w jaki sposób:

Wyszukiwania w internecie to duży kawałek tortu

Według badania przeprowadzonego przez BrightEdge, średnio 53% całego ruchu, jaki trafia na strony to organiczny, naturalny ruch z wyszukiwarek. Patrząc ogólnie na cały ruch w internecie, 83% wejść na strony, to wejścia organiczne, z wyszukiwania, a 17% to ruch z płatnych reklam typu Google Ads. Wiele firm przestało się reklamować w związku z problemami powstałymi na skutek pandemii. Wysokie pozycje twojej strony w wynikach wyszukiwania w znaczny sposób pozwolą ci utrzymać, a nawet zwiększyć ruch, jeśli będziesz publikować właściwe treści.

SEO to efekty długoterminowe

Pozycjonowanie wymaga sporego nakładu finansowego i jest procesem długotrwałym, ale uzyskane efekty mogą utrzymywać się przez wiele lat. Treści, które dziś publikujesz i optymalizujesz pod wyszukiwarki, będą służyły twojej firmie także w przyszłości. Teraz jest dobry czas, aby sprawdzić, które strony dobrze sobie radzą, które wymagają aktualizacji. 

SEO to lepsze doświadczenie dla odwiedzających

Dobre pozycjonowanie to nie tylko dbałość o słowa kluczowe, opisy i tytuły, ale to także, a może przede wszystkim, dbanie o doświadczenia użytkowników. Zachowanie odwiedzających twoją stronę ma ogromny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli użytkownicy szybko opuszczają stronę, masz wysoki współczynnik odrzuceń, a to jest jasny sygnał dla Google, że twojej strony nie warto wyświetlać wysoko. Jest to szczególnie ważne w czasie pandemii. Warto zadbać o to, aby strona była czytelna, łatwa w nawigacji, nie miała błędnych linków, brakujących grafik. Ale to nie wszystko, pamiętaj, aby zadbać o opisy alternatywne zdjęć, wewnętrzne linkowanie oraz skuteczność przycisków z wezwaniami do działania.

SEO pozwala optymalizować konwersje

Planowanie i tworzenie treści powinno koncentrować się na znajdowaniu sposobu na to, aby potencjalny klient zrobił kolejny krok i został faktycznym klientem. W branżowym języku nazywamy to konwersją. Im wyższa, tym lepiej.

W zależności od rodzaju działalności, w obecnej sytuacji nie zawsze musi chodzić o konwersję sprzedażową. Działania SEO mogą spowodować inne konwersje. Zachęcić konsumentów do podejmowania innych działań. Może to być chociażby pozyskiwanie kontaktów. Pozyskane w ten sposób leady będzie można później wykorzystać do kampanii sprzedażowej. 

Aktualne treści ważne jak nigdy wcześniej

Już od jakiegoś czasu Google stosuje politykę EAT- expertise, authority and trustworthiness, czyli wiedza specjalistyczna i wiarygodność. Dotyczy ona każdego rodzaju treści. Jeśli zadbasz o to, aby twoje teksty były poprawnie napisane, poprzedzone gruntowną analizą źródeł, unikatowe oraz aktualne, poprawisz swoje wyniki wyszukiwania.

Zadbaj o to, aby twoje stałe treści na stronie, a nie tylko nowe wpisy, również spełniały standardy EAT. To ważne nie tylko w czasie pandemii, ale także później.

Klienci szukają wskazówek

Ludzie szukają aktualnie wskazówek i pomocy. Powinieneś o tym pamiętać. Skup się na dostarczaniu potrzebnych i użytecznych treści. Jeśli cytujesz zewnętrze źródła lub udostępniasz treści z zewnątrz, pamiętaj aby były to tylko sprawdzone i wiarygodne informacje. Najlepiej strony rządowe lub służby zdrowia. Przy tym wszystkim nie zapominaj, że udostępniane treści oddają także wartości twojej firmy. Muszą być spójne z twoimi dotychczasowymi działaniami.

SEO gwarantuje widoczność zarówno lokalną, jak i globalną

Niezależnie od tego, czy jesteś lokalnym sprzedawcą, czy działasz na terenie całego kraju, twoi klienci szukają produktów i usług w internecie – a zwłaszcza teraz. Czy twoja strona jest wypozycjonowana na słowa kluczowe, których używają twoi klienci? 

Jeśli utraciłeś ruch w sklepie stacjonarnym, to wejście w świat ecommerce powinno być twoim pierwszym krokiem w obecnych czasach. Pamiętaj, że otwarcie sklepu internetowego sprawia, że otwierasz się na klientów z całej Polski, a nawet jeśli tylko chcesz, z całego świata. W świecie ecommerce, dotarcie do klientów z zagranicy to taki sam proces, jak dotarcie do klientów z Polski.